anaciklemon: Berubahlah

Halaman

4 Apr 2012

Berubahlah

Us aha perbaiki diri sendiri sikit sikit...mohon keredhaan Dan keberkatan dari Allah swt...memang susah untuk 100% berubah ke arah kebaikkan dlm sekelip mata...memadai dengan membuat sesuatu yang lebih baik dari sebelumnya...kita mohon agar kita terjerumus ke arah kebaikkan...mula dgn kehidupan harian...Cara kita, pakaian kita, tingkah laku kita...memang senang berkata2..susah untuk laksanakan...tapi sekurang kurangnya kita berusaha ke arah kebaikkan...InsyaAllah jika hati kita ikhlas...kita dpat rasakan nikmatnya...cubalah...

Satu lagi...mulut ni memang susah nak kawal...usah cakap mulut orang, mulut saya sendiri pun susah nak kawal...bangun subuh azam di pagi hari nak jaga mulut ni...tapi bila sampai waktu mulut ni membuka bicara Ada saja cerita yang tak kena...kadang kadang tanpa sedar kita lakukannya...tapi itulah nyatanya...

Kawan2...

Memang senang buat jahat....sukar berbuat baik....itu lah hakikat dunia sekarang...

Saya selalu berkata pada diri sendiri kenapa sukar nak berbuat baik...hati ini pula selalu menjadi 2...yang satu kata buat kebaikkan...yang satu kata....takpe nanti kita berubahlah...itulah syaitan sentiasa Dan tidak akan putus asa untuk menggoda kita...

Jadinya saya berusaha melawan hasutan syaitan itu...saya juga berazam Dan tidak akan putus asa untuk merubah diri ini agar menjadi seorang hamba Allah yang baik dan sentiasa mencari kebaikkan dalam diri saya sendiri...

Saya juga menasihatkan diri saya sendiri agar tidak bersangka buruk terhadap orang yang ingin melakukan perubahan pada diri mereka...memang jadi trend kita bila seseorang itu berubah ke arah kebaikkan akan ada pertikaian dari orang sekeliling....SEBAB...biasanya org melihat kelakuan kita begitu...tetapi kita pula begini...tidak senang untuk kita puaskan hati orang sekeliling untuk menerima kelakuan kita yang mana kadang2 macam ustazah yang kadang dilihat tidak seperti yang dilihat...

Saya teringat akan kata2 penceramah agama satu masa yang lepas..."kita tgk org itu memakai tudung tapi ber T-shirt pendek...jangan kita mengata dia...memadailah kita mendoakan dia mendapat petunjuk Dan hidayah dari Allah satu hari nanti..sekurang2 nya dia memakai tudung.."...

Kata kata itu membuat minda saya berfikir....walaupun kiita buat kebaikkan itu sedikit...masih Ada ganjaran yng diberikan Allah kepada kita...peluang untuk kita berubah sentiasa diberikan kepada kita...pokok pangkalnya HATI...

Di sini saya mengingatkan diri saya sendiri Dan rakan2 yang membaca...sama2 lah kita tegur menegur kesalahan yang kita lakukan seharian...kita hanya manusia biasa tidak lepas melakukan kesalahan...jika saya khilaf tegurlah saya...

Saya benar-benar ingin berubah ke arah yang lebih baik...InsyaAllah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

anaciklemon Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign